ساختار شهری،دانش بنیان (3)

ساخت وبلاگ

انتخاب و نظارت ونقش آنها در بنیان یابی دانش در ساختار شهری

اگر گفته می شود که انسان مخیر در انتخاب بد از خوب است این نه بدان معنا استکه اگر به چنین انتخابی دست نزد و یا در انتخاب دنبال بد رفت کار او بدون اجر و یاپاداش و تنبیه خواهد بود بلکه اگر او این کار را نکند و یا در توجه به این نکته کهباید خوب را انتخاب کند ویا در تقویت آن تعلل بورزد مشخصا تبعاتی متوجه او می شودکه می تواند این دنیا و آخرت او را با مشکل مواجه کند مثلا در این دنیا رشد وگسترش بدی شرایطی را برای او ایجاد می کند که در آن فرد برای شناسایی و پرورشاستعداد هایی که می تواند بین او و سایر جانداران تفاوت هایی را آشکار سازد دچار مشکل می شود و نمیتواند فعالیت های موثری داشته باشد و یا گسترش بدی او را به جانوری و جامعه او رابه جنگلی تبدیل می سازد که در آن قانون تنازع برای بقاء حاکم می گردد (هرچند که درعالم خلقت تنازع برای بقاء یک اصل مسلم وحتمی شمرده می شود و انسان می باید برایاستقرار و استمرار آن تمام توانایی های خود را بکار بندد اما این تنازع بین خوب وبدصورت می گیردو در جریان آن انسان باید با کمک به خوب وایجاد زمینه ها مناسب برایاز بین بردن بد تلاش داشته باشد ویا به عبارتی سرنوشت محتوم بد این است که بایدازبین برود)وهر آنکه توان بیشتری داشته باشد یا دیگران را به صورت فیزیکی حذف می کندویا با به استثمار در آوردن آنها مانع از پرورش استعداد آنها در کمک به دیگران ودست یابی عموم مردم به عدالت و حقیقت می گردد.

ونتیجه آن می شود که منابع و فرصتهای فراوانی از بین می روند و هر روز زندگی برای به نمایش در آوردن خباثت میدانوسیعتری را آماده می سازد و از انسان خون های فراوانی را به زمین می ریزد. 

اما دربحث آن دنیا هم اگر اعتقادمان به این باشد که کار پیدایش و یا خلق انسان امریتصادفی نبوده و او باید دنبال یافتن پاسخ به این نکته باشد که از برای چه بوجودآمده است مطمئنا به این موضوع هم اعتقاد خواهیم یافت که انسان در جریان کاری که بایدصورت دهد تعهداتی را متوجه خود می بیند که باید بادقت تمام در بجا آوردن آنها نهایت تلاش خودرا بکار گیرد.

اما اگراو غفلت نماید و در مسیری که باید پیموده شود تعلل ورزد کوتاهی او باعثبروز اشکالاتی میگردد که ثمره اش وارد آمدن خسارت به انرژی و امکاناتی که برای آنکار ودر نهاد طبیعت تعبیه شده است خواهد بود و مشخصا او باید پاسخگو باشد حال اگرمواخذه در این جهان صورت نگیرد حتما در جایی و زمانی اوباید پاسخگوی اعمال واثراتی که اعمال او داشته باشد زیرا که امکان ندارد در یک مجموعه ای که میباید همه عناصر آن از اصول و قواعدی پیروی نمایند تا همه بتوانند در ادامه راه وبرخورداری از امتیازات سهیم باشند کسی و یا کسانی بیایند و با حذف سهم عمومی خودرا برتر وبرخوردارتر از دیگران بنمایانند وآن گاه در مقابل محرومیت و فقری که به دیگران وارد نموده اند و آنها را از آنچه که مستحقش بوده اند دور ساخته اند واز این نظر صدمه و خسارت فراوانی به فرد و جامعه وارد ساخته اند تنبیهی را متوجه خود نبینند.

پس می توان گفت که جامعه و شهر دانشبنیان در موضوع انتخاب می باید تابعی از اصول زیر باشد

1- انتخاب می باید بر محوریت گزینش بین خوب و خوبتر صورت گیرد.

در اعتقاد به تنازع بقاء عنوان نمودیم که پیروزی قهری و جبری در فرمول حیات وفلسفه آفرینش با خوب است و در جنگ بین بد وخوب این خوب است که باید پیروز شود و بااین حساب انسان ابزاری هوشمند می باشدکه در معادلات جهان شمول خلقت برای تحققپیروزی قطعی خوب بکار می رود ومسلم است که برای این ابزار فقط یک مسیر یک طرفه روبه جلو برای تعالی و یا سقوط در هلاک ونابودی وجود دارد.

ویا به عبارتی سرنوشت محتومانسان در این است که یا با کمک به توفق و برتری خوبی آن هم از طریق انتخاب مستمرخوبتر از خوب به تحقق فلسفه خلقت کمک نماید و با این کار خود را با تاریخی شدنخوبی ونیکی به چهره ای تاریخی که می تواند برای آیندگان الگو تلقی گردد تبدیلنماید  و یا اینکه با خالی نمودن زیرا پای خود از طریق غفلت و بی توجهیو فرو افتادن در داخل گروه و مجموعه اشقیا از طریق کمک به ترویج بد خود را مستوجبلعن ونفرین ابدی بسازد وحتی خود را به آتشی وارد گرداند ودر آن ماندگار شود که خود دربرافروختن آن سهم ونقشی تعیین کننده داشته است.

پس آنجا که منطق و برنامه حضور و مشارکت مسئولانه در کمک به خیر و خوبی برایانسان جبری می باشد مسلم است که در جبهه خیر اندیشان و خوب جویان وجود خواهندداشت افرادی که با انتخاب روش های مناسب مبارزه با بد در صدد تاریخی نمودن خودمیباشند و می توانند امانت داران خوبی برای انسان  در قبول و تصدی قدرت باشند که انتخاب یک از میان آنان سخت و بهاین مهم ارتباط خواهد یافت که قدرت تشخیص انتخاب کننده در شناسایی وتمیز خوب ازخوبتر متکی و مبتنی بر ارزش گذاری و معیار سنجی دقیق و عالمانه باشد زیرا که اگرفردی بخواهد خود را در مجموعه خوب خواهان و نیک اندیشان قرار دهد وبرای سپردن امانتتدبیر  مدیریت منابع و فرصت هایی که میباید برای ساختن فرد و جامعه بر تار و پود خوبی مبتنی باشد به انتخاب دست زند نیاز به این خواهدداشت  که بهترین و خوبترین نیرو ها را از میان آنانی که در ارائه داشته هایخود برای کمک به خوبی صداقت خالصانه ای داشته اند تشخیص دهد و اقبال خود را متوجه او نماید.

از این رو باید گفت که این کار تنها با اتکاء به این اصل امکان پذیر می باشد کهانتخابگر دارای دانش و قدرت تمیز بین خوب و خوبتر باشد.

با این تفسیر می توان ادعا نمود که اولا در شهر دانش بنیان انتخاب بر محوربرگزیدن خوبتر از میان خوبان صورت می گیرد ودر ثانی آنکه انتخاب می نماید فردی باویژگی های شناسایی خوب و تمیز بین خوب و خوبتر می باشد  ودر نهایت اینکه آنکه خوبتر است کسی است که باتوجه به اهمیت و ارزشی که موقعیت مورد نظر در انتخاب از آن برخوردار است با صراحتو صداقت تمام عنوان می دارد که برای قبول و تصدی مسئولیتی چنان مهم آمادگی ومهارتلازم را دارد و یا به عبارتی آنجا که انتخاب کننده باید از قدرت تمیز بین خوب وخوبتر بر خوردار باشد انتخاب شونده نیز باید این صداقت را با خود داشته باشد که بگوید من باتوجه به این حد از دانش و مهارت می توانم مد نظر و مورد اعتماد انتخاب کنندگانواقع شوم وچون انتخاب گردیدم جواب اعتماد آنها را با مدیریت متوازن در شرایط واهمیت منابع و فرصت ها بدهم. 

واین متفاوتاست با شرایطی که ما در آن عمل می کنیم شرایطی که در آن نه انتخاب کننده می داندکه خوبی موردنظر و خوبان شرکت کننده کدامند و نه آنکه خود را کاندیدا می نماید اینمقدار با خود صداقت دارد که بداند وبگوید که برای این کار ساخته نشده است و نباید خود راوارد جریانی بنماید که توان بیرون آمدن موفقیت آمیز از آن را ندارد واز اینجاست کهضرورت ارائه تفسیری روشن وجامع از اصول لازمه یک انتخاب درست الزامی می شود که دراین بخش ودر ادامه بحث و به اختصار بدان ها اشاره می نماییم .

ادامه دارد  

فرهنگی ،اجتماعی...
ما را در سایت فرهنگی ،اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : حسن اسدی frasoo بازدید : 323 تاريخ : چهارشنبه 1 آذر 1391 ساعت: 15:49